söndag 20 september 2009

Halta Lotta

Idag var valpen och lapphunden i trädgården och lekte när jag plötsligt hörde en vild klagan där ute. Alla kom på fötter och rusade runt och i sinom tid kom lapphunden in med valpen. En ynklig liten sak med bara tre användbara ben kvar. Om de lekt så vilt att hon trampat fel eller flugit för lågt över något hinder vet jag inte, men tassen gör rysligt ont.

På rastningen hoppade hon på tre ben och har varit påfallande dämpad hela kvällen. Legat still och inte flängt runt och det är väl antagligen det bästa för henne just nu. Hon kan vika ihop den onda tassen och lägga sig på den, så bruten kan den inte vara, men att sträcka ut den och sätta vikt på, det går inget vidare. Jag kan inte se något fel med den och hon reagerar inte när jag tar i den. Jag vet faktiskt inte vad som är fel, men fortsätter det får det bli veterinären på tisdag när jag är ledig. Det är för sorgligt att ha en valp som ligger som en urvriden trasa och mår dåligt. Hoppas en natts sömn gör henne gott.

2 kommentarer:

  1. Vi hoppas att syrran är på benen idag. Kramar från Milou med familj.

    SvaraRadera
  2. Nja, hon är halt som en sågbock, men betydligt bättre än igår, då hon bara hade tre ben. Nu på kvällen var det full fart igen, trots haltandet och det ger mig hopp. Vi hoppas det ska bli helt bra snart, men jag har nog aldrig haft en hund fullt så halt. De brukar ju glömma det mellan varven, men det gör inte Lyra. Kanske har hon brutit tån, precis som matte gjorde för en månad sedan... /Inger

    SvaraRadera